Click for Chicago, Illinois Forecast

     

      

religijne :
sobota, 08 października 2005
rozdzial 14, koncowy
Jak mozemy pomoc duszom czysccowym

1. Kolejna mozliwoscia wspomozenia dusz czysccowych jest odprawianie Mszy sw. za nie. Nie ulega watpliwosci, ze to najskuteczniejszy sposob na przyniesienie im ulgi.

2. Ci, ktorzy, ze wzgledu na brak srodkow, nie moga sobie pozwolic na zamawianie wielu Mszy, winni z ta sama intencja uczestniczyc w jak najwiekszej ich ilosci. Pewien mlody czlowiek zarabiajacy bardzo skromnie, powiedzial autorowi niniejszej ksiazeczki: "Moja zona zmarla przed kilku laty, zamowilem za nia dziesiec mszy, na wiecej nie bylo mnie stac, ale w intencji jej drogiej duszy uczestniczylem w tysiacu dalszych Mszy"
3. Rozaniec i Droge Krzyzowa uznac trzeba za wspaniale sposoby wsparcia dusz czysccowych.
4. Innym latwym i skutecznym sposobem jest wytrwale odmawianei krotkich modlitw z rownoczesnym ofiarowaniem odpustow duszom przebywajacym w czysccu. Wielu ludzi ma zwyczaj powtarzac codziennie, nawet kiklaset razy, prosbe - Najswietsze Serce Jezusa, w Tobie pokladam ufnosc - albo jedno jedyne slowo - Jezu! - To szczegolnie pocieszajace dary milosci, przynoszace oceany lask tym, ktorzy je ofiaruja, a zarazem ogromnir pomagajace duszom czysccowym.
5. Inna rownie potezna modlitwa jest:
"Wieczny Ojcze, ofiaruje Tobie, za dusze czysccowe, Przejaswietsza Krew Jezusa wraz ze wszystkimi Mszami swietymi odprawianymi dzisiaj na calym swiecie"
6. Akt heroiczny sprowadza sie do ofiarowania Bogu, za dusze czysccowe, wszystkich aktow zadoscuczynienia, jakich dokonujemy za zycia, i wszystkich prob, ktore beda zanoszone za nas po naszej smierci. Jezeli Bog tak szczodrze nagradza najskromniejsze jalmuzny, dawane biedakom w Jego imieniu, nie odmowilby wielkiej nagrody tym, ktorzy cale swoje doczesne i posmiertne zadoscuczynienie oddaja tak umilowanym przez Niego duszom. Ten akt nie umozliwia kaplanom ofiarowywania Mszy w intencjach przez nich obranych i nie przeszkadza osobom swieckim w modleniu sie w intencji ludzi, czy tez spraw, ktore one wybraly.
Postanowienie
Dawajmy taka jalmuzne, na jaka mozemy sobie pozwolic.
Zamawiajmy tyle Mszy, ile jest w naszej mocy.
Ofiarujmy wszystkie nasze udreki i cierpienie w imie wspomozenia dusz czysccowych.
Dzieki temu wybawimy z czyscca niezliczone dusze, ktore pozniej odplaca nam za to wielokrotnie.

rozdzial 13
Chcac uniknac czyscca, rob co nastepuje
1.W kazdej odmawianej przez siebie modlitwie, podczas Mszy, w ktorej uczestniczysz, przystepujac do Komuni, spelniajac dobry uczynek, wyrazaj wole uproszenia Boga o zapewnienie ci dobrej i szczesliwej smierci oraz oszczedzenie czyscca. Nie ulega watpliwosci, ze Bog wyslucha prosb zanoszonych z taka ufnoscia i wytrwaloscia.

2. Zawsze pradnij wypelniac wole Boga. To, pod kazdym wzgledem, bedzie dla ciebie najlepsze. Szukajac czegos, co nie odpowiada Bogu, nieuchronnie zarazasz sie na cierpienie. Ilekroc odmawiasz Ojcze Nasz zarliwie wymawiaj slowa "Badz wola Twoja"
3. Akceptuj wszystkie cierpienia, smutki, udreki i rozczarowania doczesne, zarowno duze, jak i drobne, zle samopoczucie, utrate dobr, zgony najblizszych, spiekote i mroz, ulewy i zar sloneczny, jako zeslanie ci przez Boga. znos je spokojnie i cierpliwie w imie milosci do Niego o jako pokute za grzechy wlasne. kazdy, oczywiscie winien sie wystrzegac problemow i bolu, ale jesli nie sposob ich uniknac, pozostaje godnie na nie przystac.
4. Zycie i czyny Chrystusa niosa w sobie tak wiele lekcji, bezsprzecznie wartych nasladowania. najwiekszym aktem w Jego zyciu byla Meka. I tak, jak Jemu przypadlo w udziale to cierpienie, tak kazdy z nas ma okazje sprostac podobnej probie. Nasza meka wynika z codziennych bolaczek i trudow. Pokuta, jaka Bog wyznaczyl czlowiekowi za jego grzech, jest usilna praca w pocie czola. Wypelniajmy wiec nasze obowiazki, akceptujmy zwiazane z nim rozczarowania i brzemiona, jednoczac sie w bolu z Chrystusem Umeczonym. Poprzez niewielkie cierpienie osiagniemy wiecej, niz przez lata rozkoszy.
5. Wybaczaj wszelkie rany i zniewagi, bo proporcjonalnie do tego, jak bedziesz to czynil, Bog przebaczy tobie.
6. Wystrzegaj sie wszelkiego grzechu, zwlaszcza, grzechow ciezkich, a takze zerwij ze zlymi nalogami. Stosunkowo latwo bedzie wowczas zadoscuczynic Bogu za pomniejszenie winy. Przede wszystkim, uwazaj, by nie grzeszyc przeciwko milosci i czystosci, mysla, slowem i uczynkiem, dla ktorego tak wiele dusz przebywa w czysccu przez dlugie lata.
7. Jezeli obawiasz sie wielkich czynow, spelniaj wiele malych uczynkow, aktow dobroci i milosci, w miare swych sil i rozdawaj jalmuzne, prowadz zycie systematyczne, badz zorganizowany w pracy punktualny w twych obowiazkach, nie narzekaj, gdy sprawy ida nie po twojej mysli, nie krytykuj bliznich i nie utyskuj na nich, nie odmawiaj spelnienia dpbrego uczynku, jesli masz taka mozliwosc.
8. Czyn wszystko, co w twojej mocy, dla wspomozenia dusz czysccowych. Modl sie za nie nieustannie, naklaniaj do tego bliznich. Dusze czysccowe nader szczodrze ci za to odplaca.
9. Nie ma lepszego sposobu na wyjednanie u Boga najswietszej i szczesliwej smierci, niz cotygodniowa spowiedz, codzienne Msze i codzienna Komunia.
10. Codzienne spotkanie z Najswietszym Sakramentem - trwajace nie wiecej niz trzy lub cztery minuty - to nader latwa droga do wyjednania tej samej laski. Klekajac w obecnosci Jezusa, o oczyma utkwionymi w tabernakulum, majac pewnosc, ze On patrzy na ciebie, przez kilka minut powtarzaj jedna z takich oto krotkich modlitw: " Jezu moj, zmiluja sie nade mna"; "Jezu moj, badz litosciw mnie grzesznemu"; "Jezu moj, miluje Ciebie"; " Jezu moj, obdarz mnie szczesliwa smiercia ".
rozdzial 12
Zarliwie wspomagajacy dosze czysccowe rowniez moga liczyc na unikniecie czyscca

Dusze czysccowe, ktorym poprzez nasze Msze, modlitwy i dobre uczynki, przynosimy ulge lub wybawienie, modla sie za nas z tak niewyslowionym zapalem, ze Bog nie odmawia sluchania ich prosb. Jedna z najwiekszych lask, o jakie prosza dla swych przyjaciol, jest czesciowe lub calkowite uchronienie tamtych przed czysccem. Nikt zas lepiej od nich nie zna straszliwej zacieklosci plomieni czysccowych; nikt wiec nie jest w stanie zarliwiej sie za nas modlic.

Pamietajmy ze:
Bog to, co czynimy dla innych, traktuje jak czynione dla Niego samego. Kiedy przynosimy ktorejs z dusz czysccowych ulge lub wybawienie, w jakims sensie Jemu niesiemy taka pomoc, czemuz wiec nie mialby przychylac sie do prosb zanoszonych przez te dusze w naszej intencji?
Pan nasz, Jezus Chrystus, jednoznacznie wylozyl wielkie prawo "Taka sama miara, jaka wy mierzycie, odmierza wam" A zatem, proporcjonalnie do naszej szczodrosci wzgledem dusz czysccowych, splynie na nas Boze milosierdzie i hojnsc. Ci, ktorzy sercem i dusza pracuja na rzecz niesienia ulgi owym duszom, maja pelne prawo liczyc na to, ze kara czysccowa zostanie z nich samych zdjeta lub znacznie zlagodzona. Z drugiej strony, osoby zaniedbujace dusze czysccowe winny sie lekac surowego i dlugiego pobytu w plomieniach. Sw. Jakub Apostol podaje nam jeszcze, nader skuteczna metode unikniecia lub skrocenia pobytu w czysccu. Powiada "kto nawrocil grzesznika z jego blednej drogi, wybawi dusze jego od smierci i zakryje liczne grzechy" Gdyby ktos mial szczescie uchronic jedynego syna krolewskiego, nastepce tronu, od straszliwej smierci, czyz nie bedzie mial prawa oczekiwac wspanialej nagrody od wdziecznego monarchy? Ale zaden krol nie bylby w stanie okazac takiej wdziecznosci i nie nagrodzilby rownie ochoczo zbawce swego syna, jak Bog, gotow szczerze i chetnie zadoscuczynic tym, ktorzy uchronili od piekla choc jedna dusze. kazdy z nas moze, na tysiac roznych sposobow, chronic liczne dusze przed pieklem. Mamy tak wiele mozliwosci. Mozemy czynic to, zarliwie sie za nie modlac. Czyz matki, zarliwymi modlitwami, nie ratuja dusz swoich synow? Mozemy wybawiac dusze, dajac im dobre rady i dobry przyklad. Ilu chlopcow zawdziecza swe wspaniale przymioty madrym radcom zacnych ojcow i przyjaciol ! Inna skuteczna metoda ratowania dusz jest propagowanie Wiary, innymi slowy - Akcja Katolicka. Zlem dnia dzisiejszego jest niewiarygodna ignoracja, bezwlad i zobojetnienie ogromnej rzeszy katolikow ! Za obowiazek czlonkow naszego KOsciola uznac trzeba upowszechnianie tysiecy publikacji na ten temat, zywo napisanych, pelnych werwy i pasjonujacych, a zarazem tresciwych, sugestywnych i jednoznacznych w wymowie. Inaczej, nie mialoby to sensu. Kazda ksiazka, czy tez broszura, musi zawierac przeslanie do serca czytelnika, pobudzac go, przekonywac, porywac do dzialania.

rozdzial 11
Trzecie zakony

Posrod nadzwyczajnych lask, jakie splywaja na katolikow w zwiazku z ich wstepowaniem do Trzeciego Zakonu, wymienic trzeba wspominanie podczas licznych Mszy i w modlitwach.. Sa tercjarze franciszkanscy i dominikanscy. O tych ostatnich wspomina papiez Benedykt XV, rowniez bedacy tercjarzem: Jedna z najprostszych i najskuteczniejszych drog do osiagniecia wysokiego stopnia swietosci jest stanie sie tercjarzem dominikanskim. Czlonkowie tego zakonu w kazdym dniu swojego zywota wspominani sa na tysiacach Mszy i w niezliczonych modlitwach, a po smierci, gdy o tak wielu z nich zapominaja, niestety ich rodziny, maja oni swoj udzial w kolejnych tysiacach Mszy i modlow, i to az po kres swego pobytu w czysccu !

Do pieknych cech Zakonu Kaznodziejskiego (dominikanow) nalezy jego intensywne umilowanie dusz czysccowych i oddanie im, a zwlaszcza duszom czlonkow tego zgromadzenia, ich przyjaciol i dobroczyncow.
Prawde te [ptwoerdza fakt, iz pewien mlody Wloch z dobrego rodu, zapytawszy papieza, do ktorego zakonu powinien wstapic, uslyszal: " Moj drogi synu, wiele znajdziesz w kazdym zakonie, bo wszedzie tam znajdziesz az nadto mozliwosci osiagniecia swietosci, ale po smierci badz dominikanem " Ojciec Swiety chcial w ten sposob podkreslic, ze najwiecej ofiar za zmarlych czlonkow zakonu skladaja wlasnie dominikanie.
rozdzial 10
Odpusty i czysciec

Bog, w swej bezgranicznej laskawosci i milosierdziu, ofiarowuje nam najcudowniejszy i nader prosty sposob na skrocenie lub anulowanie kary czysccowej. W pelni swiadom naszych slabosci, wiedzac tez, jak wielu ludzi leka sie pokuty, na osciez otwiera skarbiec swej dobroci i w zamian za modlitwy i dobre uczynki, daje nam bardzo szczodre odpusty, czastkowe lub zupelne, uwalaniajc w czesci lub w calosci od kary

doczesnej.
Kosciol ofiarowuje nam odpusty specjalnie po to, by umozliwic unikniecie czyscca. Odpusty te mozemy wykorzystywac dla dobra naszysch wlasnych dusz, bezposrednio ofiarujac zadoscuczynienie za popelnione przez nas grzechy. Mozemy tez obdarzac nimi dusze czysccowe, a one juz zadbaja o to, bysmy nie stracili na tej hojnosci.

Postanowienie

Pracujmy na osiagniecie przez nas wszystkich mozliwych odpustow.

rozdzial 9
Siodmy sposob: Namaszczenie chorych

Siodmym sposobem na unikniecie czyscca jest Namaszczenie Chorych. Bog sam ofiarowal nam ten sakrament, ktorego dopelnienie wiedzie prosto do nieba. Mowimy tu o Namaszczeniu Chorych, ktore, wedlug sw. Tomasza i sw. Alberta, ustanowione zostalo przede wszystkim po to, by wyjednac dla nas laske swietej i szczesliwej smierci i by przygotowac nas na natychmiastowe znalezienie miejsca w niebie. Wiele katolikow nie rozumie tej, szczegolnie pocieszajacej doktryny i przez ow brak zrozumienia ludzie ci zbyt malo przygotowuja sie na przyjecie sakramentu Namaszczenia, tracac przez to tak wiele wspanialych lask.

Kazdy sakrament, nalezycie przyjety, przynosi skutki. Chrzest zmazuje grzech pierworodny i wszystkie inne grzechy popelnione przez doroslych przed przyjeciem tego sakramentu. Sakrament Kaplanstwa daje kaplanowi cala jego, ogromna moc. Malzenstwo czyni mezczyzne i kobiete mezem i zona. W tej samej mierze Namaszczenie chorych, przyjete z wiara, przygotowuje umierajacego chrzescijanina na natychmiastowe wejscie do krolestwa niebieskiego, umozliwiajac mu unikniecie czyscca. Ogromnie niemadre jest wiec odkladanie tego sakramentu do chwili, w ktorej bedzie juz za pozno, gdy umierajacy nazbyt bedzie wyczerpany, by przyjac go z pelna swiadomoscia tego, co robi, i z nalezycie zarliwa miloscia. Chwila smierci jest najwazniejsza w naszym zyciu. wtedy decyduje sie nasz los, nasza wiecznosc.

Postanowienie

Wykorzystajmy wszelkie sposoby, jakie mamy do dyspozycji, by zapewnic sobie szczesliwa i swieta smierc, szczegolnie zas zadbajmy o przepelnione nalezyta miloscia i odpowiednio wczesne przyjecie sakramentu Namaszczenia Chorych.

rozdzial 8
Szosty sposob: Zgoda na smierc

Szostego sposobu na unikniecie czyscca udzielilo nam kilku wielkich swietych. Powiadaja oni, ze kiedy chory uswiadomi sobie, iz umiera, i ofiaruje swoja smierc Bogu, calkowicie sie z nia godzac, bardzo prawdopodobne bedzie, ze uda sie on prosto do nieba. Smierc to straszna kara za grzech, a gdy ja akceptujemy, tak jak powinnismy to czynic, ulegle i zgodnie, akt ten cieszy Boga tak bardzo, ze moze przyniesc wybaczenie wszystkich naszych grzechow. To samo mial na mysli sw. Pius X, wielki papiez, gdy zapewnil odpust zupelny w godzinie smierci tym wszystkim, ktorzy odmawiac beda, przynajmniej po Komunii Sw. nastepujaca modlitwe.

" Ojcze Wieczny, z tym dniem akceptuje, sercem radosnym i pogodzonym, smierc, ktora zechcesz mi zeslac, z calym jej bolem i cierpieniem "
W najlepiej pojetym interesie naszym lezy akceptowanie woli Bozej we wszystkim, co przytrafia sie nam za zycia i w chwili smierci. Trudno o cos latwiejszego, jezeli tylko bedziemy pamietali, ze Bog zawsze pragnie dla nas tego, co najlepsze. Jezeli postapimy wbrew woli Boga, na pewno bedziemy cierpiec.

Postanowienie

Ilekroc bedziemy odmawiac Ojcze Nasz, ze szczegolna zarliwoscia wypowiadajmy slowa: " Badz wola Twoja " Czynmy to rowniez w obliczu wszystkich naszych problemow, duzych i malych. Przyniesie to nam wielkie korzysci. Poprzez ten prosty akt zmienimi zal w radosc, a udreki doczesne stana sie zlotem niebieskim.


rozdzial 7
Piaty sposob: Zanoszenie prosb do Boga

Piatym sposobem na unikniecie czyscca jest proszenie Boga o te laske. Pewni madrzy katolicy posiedli prawdziwie wielka, choc nader prosta tajemnice, ktorej tresc my rowniez powinnismy poznac i wykorzystac dla naszego dobra. Bog obiecuje nam uroczyscie i w sposob przemyslany ( a nigdy nie lamie swych obietnic), ze da nam wszystko, o co prosimy go modlitwa, o ile tylko bedzie to dla nas dobre. Musimy spelnic przede wszystkim dwa warunki, czyniace modlitwe niezawodna, a sa nimi wytrwalosc i wiara. Bog nie odmowi takiej prosbie. Katolicy, o ktorych tu mowimy, w kazdym dniu zywota modla sie o to, by Bog uchronil ich przed czysccem. Kazda modlitwa, ktora odmawiaja; podczas kazdej mszy, w ktorej uczestnicza; kazdym dobrym uczynkiem, ktory spelniaja, wyrazaja, na pierwszym miejscu, pragnienie proszenia Boga, calym swoim sercem, by oszczedzil im czyscca. W jaki sposob? Ta decyzja nalezy do Boga. Trudno byloby zrozumiec, dlaczego Bog mialby odrzucac te ciagle, nie milknace modlitwy. Fakt, ze ci ludzie odmawiaja je dzien w dzien i wiele razy dziennie, przez dwadziescia, trzydziesci i piecdziesiat lat, dowodzi, iz czynia to z nie slabnaca wiara, wrecz cudownym uporem. Apelujemy do wszystkich naszych czytelnikow, by zaczeli to przktykowac. Im wiecej beda wiedzieli i rozmyslali o czysccu, tym zarliwiej beda sie modlic.


Postanowienie

Ilekroc odmawiamy Zdrowas Maryjo, z cala zarliwoscia wypowiadajmy slowa:..."modl sie za nami grzesznymi teraz i w godzine smierci naszej . Amen."

rozdzial 6
Czwarty sposob: Spowiedz, komunia i msza swieta

Czwarta droga, umozliwiajaca nam skrocenie pobytu w czysccu, a nawet calkowite jego unikniecie, jest czeste przystepowanie do Spowiedzi i Komunii, oraz codzienne uczestnictwo we Mszy swietej. Spowiedz wlewa w nasze dusze Najswietsza Krew Chrystusowa, zmazuje grzechy, daje nam swiatlo pozwalajace na dojrzenie ich zla, napelnia nas lekiem przed grzechem, i przede wszystkim, obdarza nas sila pozwalajaca na jego unikniecie. Podczas Komunii Swietej przyjmujemy Boga bezgranicznie milosiernego i milujacego, Boga wszelkiej swietosci, przychodzacago do nas po to, aby wybaczyc nam grzechy i dopomoc w dziele przyszlego ich unikania. Niegdys odwiedzil On dom Zacheusza i podczas tej jednej wizyty ow gospodarz otrzymal calkowite rozgrzeszenie. Czyz byloby mozliwe, ze ten sam dobry i kochany Bog, wchodzac nie do naszych domow, ale w glab serc, w akcie Komunii Swietej, nie przynioslby nam co najmniej takich samych, a nawet i wiekszych lask? Zacheusza odwiedzil tylko raz; do nas moze przychodzic nawet codziennie, o ile Mu na to pozwolimy. Niestety, bardzo wielu nie czuje takiej potrzeby, nie pojmujac niezmierzonej radosci i pocieszenia, zawartych w Komunii Swietej. Msza, pod wzgledem znaczenia, wartosci i przynoszonych przez nia lask, niczym nie rozni sie od Ofiary Krzyzowej. Tamta miala w sobie wystarczajaca moc, by zbawic swiat, miliony milionow dusz, i doprowadzilaby do zbawienia niezliczonych innych, grzesznych swiatow, gdyby takie istnialy. Uczestniczac we Mszy, mozemy wpuszczac te oceany lask do naszych dusz, i to nie raz, ale codziennie.

Postanowienie

Codziennie uczestniczmy we Mszy i przystepujmy do Komunii Swietej. Nie ma nic lepszego. Jeden dzien z msza i Komunia wart jest stu pozbawionych tego szczescia.

rozdzial 5

rozdzial 5


Trzeci sposob: cierpienie

Trzeci sposob na unikniecie czyscca nalezy do bardzo prostych. Sprowadza sie do zamienienia koniecznosci w cnote poprzez cierpliwe znoszenie tego, co nieuniknione, tym bardziej, ze cierpienie raz zaakceptowane staje sie latwiejsze i mniej dokuczliwe. Przyjmowane ze spokojem i w imie Boga, traci swoje zadlo. Jesli zas nie zgadzamy sie na nie, pelni buntu i proznego zalu, nasila sie stokroc i staje sie nie do zniesienia. Wszyscy na tym padole lez zmuszeni jestesmy stawiac czola smutkom niezliczonym i nad wyraz roznorakim. Wszystkim nam przypadaja w udziale krzyze, ciezsze lub lzejsze. Choc moze sie to wydawac dziwne, owe smutki, ktorych wiekszosc z nas z radoscia by sie wyrzekla, sa w samej rzeczy najwiekszymi laskami Bozymi. Stanowia ofiarowana nam przez Boga czastke Meki Panskiej, ktora winnismy znosic z milosci do Niego i jako pokute za nasze grzechy. Znoszone w tym duchu, znacznie skroca nasz pobyt w czysccu, a wielce mozliwe jest tez, ze calkowicie anuluja taka koniecznosc - a podkreslic nalezy, ze kara czysccowa, nawet i trwajaca piecdziesiat lub sto lat, pod zadnym wzgledem nie pomnozy naszych zaslug wzgledem nieba, podczas gdy wszelkie udreki, smutki i rozczarowania doczesne nie tylko umniejszaja nasze cierpienie czysccowe, ale i zapewniaja nam wieksze szczescie i wieksza chwale w krolestwie niebieskim. Jakze smutne jest, ze tak wielu chrzescijan bezmyslnie czyni swe cierpienie po tysiackroc gorszym, niz ono w rzeczywistosci, tracac wszelkie i niezmierzone korzysci. tak latwe - przeciez - do usuniecia.

Postanowienie:

Cierpienia znosmy ze spokojem i pogoda ducha, w imie milosci do Boga. Dzieki temu oszczedzimy sobie czyscca.

rozdzial 4

rozdzial 4


Drugi sposob: Pokuta

Drugim sposobem na unikniecie czyscca jest zadoscuczynienie za grzechy jeszcze za tego zywota, poprzez odbycie pokuty "Czyncie pokute, inaczej wszyscy podobnie zginiecie" To, ze musicie odpokutowac, bo inaczej przez dlugie lata bedziecie cierpiec w czysccu, jest faktem, od ktorego nie ma odstepstwa. To zatrwazajaca mysl, mogaca nawet najmezniejszego czlowieka przyprawic o dreszcz. Ktoz z nas nie drzy na wspomnienie tych wszystkich, ktorzy spaleni zostali na wolnym ogniu? Czyz nie przerazaloby nas niezmiernie, gdybysmy mieli umrzec podobna smiercia? A jednak cierpienie tych ludzi bylo stosunkowo krotkie. Nieporownanie zacieklejsze ognie czysccowe, ktore przeciez moga przypasc nam w udziale beda nas palic przez lat dwadziescia, piecdziesiat albo i sto! Wiele ludzi tak bardzo leka sie pokuty, ze nawet nie mysla decydowac sie na nia. Przypomina to wlasciwy wielu dzieciom lek przed duchami, ogromny ale bezpodstawny. Ludzie ci uwazaja, ze ta pokuta bedzie czyms strasznym! Moze maja na mysli surowe pokuty wielkich swietych, oczywiscie, boja sie probowac czegos na miare. Bog, z zasady, nie wymaga od nas niebywalego heroizmu. Kiedy to robi, udziela nam niezbednej sily, jak czynil to w przypadku swietych. Kazdego z nas prosi o niewielki wysilek. Jezeli obawiamy sie wielkiej pracy, a jest naturalne w odniesieniu do niektorych z nas, uczynmy choc troche. Jedynie tchorz bedzie sie obawial niewielkiego wysilku, zwlaszcza gdy w zamian czeka go bardzo wiele. Latwa droga do nieba, okreslona przez swieta Terese, Maly Kwiatuszek, jest czynienie wielu rzeczy drobnych. Bog byl bezgranicznie wdzieczny za grosz wdowi; tak samo uciesza Go nasze male pokuty. Dzieki niewielkiemu umartwianiu sie zyskujemy szanse na wybawienie od straszliwych ogni czysccowych i na zgromadzenie licznych zaslug dla krolestwa niebieskiego. Wnikajac dalej w te kwestie, stwierdzic trzeba, ze umartwianie sie i okutowanie nie jest nazbyt trudne, mimo iz tylu ludzi tak absurdalnie sie tego boi. Pokuta jest nie tylko latwa, ale i pozyteczna, a takze niezbedna, zwlaszcza, ze sprowadza na nas wielkie szczescie. Najciezsza pokuta jest odrzucanie mozliwosci pokutowania. W samej rzeczy, kazdy czlowiek na tym swiecie w sposob naturalny, spontanicznie, sie umartwia. Przykladowo, pierwsza zasada oglady i wysokiej klasy jest poswiecenie kaprysow i zachcianek w imie dobra innych. Czlowiek samolubny to gbur, zas szczodry jest dla wszystkich wzorem. I znow, jedyna droga do pozostania w dobrym zdrowiu jest zrezygnowanie z najsmakowitszych wedlin, ktore nam szkodza, i siegniecie po zwyczajna strawe, znacznie dla nas korzystniejsza. Przejadanie sie to przyczyna ogromnej wiekszosci chorob i przedwczesnych zgonow. Sekretem sukcesu jest wytezona, metodyczna, regularna praca. Do form najprawdziwszego, a zarazem praktycznego, umartwiania sie zaliczyc nalezy szczodrosc, wyrzeczenia wlasne, zorganizowanie i systematycznosc. Bez nich nie moze sie obejsc zaden czlowiek. Ustepowanie wlasnym zachciankom i niecheciom, robienie wylacznie tego, co jest nam mile, rowna sie prowadzeniu zycia najezonego trudnosciami, w ktorym kazdy obowiazek jest ciezarem, a dobry uczynek, meczaca praca. skauci sa obowiazani spelniac raz dziennie jakis dobry uczynek, mimo iz bywa, ze kosztuje ich to bardzo wiele. Codzienne akty wyrzeczenia, cierpliwe i zyczliwe odnoszenie sie do innych, pieczolowiete wypelnianie zobowiazan, wszystko to przyklady wspanialej pokuty, wspaniale sluzace naszemu szczesciu.
Postanowienie
Jezeli lekamy sie wielkich czynow, bedziemy czynic wiele drobnych gestow.

rozdzial 3

rozdzial 3


Pierwszy sposob : usuniecie przyczyny

Pierwszym sposobem na unikniecie czyscca jest jawne wymazanie kierujacego nas tam powodu, czyli grzechu. Wystrzeganie sie wszelkich grzechow, nawet najmniejszych, moze nie byc latwe ale kazdy, najzwyczajniejszy chrzescijanin moze, poprzez czeste przyjmowanie sakramentow, bez trudu bronic sie przed grzechem smiertelnym.
Po drugie, wszyscy mozemy sie wystrzegac swiadomego popelniania grzechow ciezkich. okropna rzecza jest swiadomie obrazac dobrego Boga. Dzialanie z rozmyslem ogromnie poteguje nikczemnosc grzechu i zniewaza Boga o wiele bardziej, niz bledy wynikajace ze slabosci lub grzechy popelniane w chwili braku czujnosci.
Wreszcie, musimy uczynic wszystko, by zerwac ze zlymi przyzwyczajeniami. Takie przyzwyczajenia, podobnie jak dzialanie z rozmyslem, znacznie pomnazaja zlo grzechu. Swiadome zafalszowanie jest o wiele gorsze od napredce wymyslonego wykretu, a klamstwo wyplywajace z nawyku, znacznie paskudniejsze, niz pojedyncze lgarstwo.
Pewna dama wyjawila nam kiedys, ze za mlodu zwykla zle mowic o bliznich. Uslyszawszy kazanie na ten temat, powziela mocne postanowienie, ze nigdy juz tego nie uczyni, i dotrzymala slowa. To proste, a mocne postanowienie calkowicie zmienilo jej zycie i uchronilo ja przed tysiacami grzechow i, z cala pewnoscia, przed dluga i bolesna kara czysccowa. Ktoz nie bylby w stanie powziac takiego postanowienia i dotrzymac go?
Jezeli chrzescijanin bedzie sie wystrzegal, co pojdzie mu z latwoscia, tych trzech kategorii grzechu, czyli grzechow smiertelnych, swiadomych grzechow ciezkich i grzechow z nawyku, wzglednie latwo, jak sie zaraz przekonamy, przyjdzie mu zadoscuczynienie za bledy slabosci.
Postanowienie
Dobrze uczynimy, gdy odmawiajac Ojcze Nasz, za kazdym razem ze szczegolnym naciskiem i zarliwoscia wypowiadac bedziemy slowa:
"Odpusc nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom" Sa to slowa samego Boga, czeste i zarliwe ich powtarzanie niewatpliwie wyjedna nam wybaczenie naszych grzechow.

rozdzial 2

rozdzial 2


Jak mozemy uniknac czyscca ?

Powodem, dla ktorego musimy po smierci przechodzic przez czysciec, jest to, ze popelniamy grzechy i nie dbamy o to, by za nie odpowiednio zadoscuczynic. Kazdy grzech trzeba odkupic - w tym zyciu lub w nastepnym ! Nawet najmniejszy cien grzechu, czy tez zla, nie moze kalac przenajswietszej obecnosci Boga. Im ciezsze i czestsze sa te grzechy, tym dluzszy bedzie okres odkupienia i tym dotkliwszy przyniesie bol.
Nie jest wina Boga ani Jego pragnieniem, bysmy trafili do czyscca ! Cala wina lezy po naszej stronie. Zgrzeszylismy i nie odpokutowalismy za to.
Ale nawet gdy popelnimy grzech, Bog w swej bezgranicznej dobroci da nam do dyspozycji wiele prostych i skutecznych sposobow na znaczne skrocenie okresu odkupienia, a moze i na jego zalkowite anulowanie. Wiekszosc chrzescijan w niezrozumialym pospiechu lekcewazy te szanse, skazujac siebie na splacenie dlugow w straszliwym wiezieniu czysccowym.
Pokrotce przedstawimy tu kilka sposrod najwazniejszych drog umozliwiajacych unikniecie czyscca - a przynajmniej zlagodzenie i skrocenie kary.

rozdzial 1

rozdzial 1


Czy mozemy uniknac czyscca? Tak !

Wielu sadzi, ze dla przecietnego chrzescijanina unikniecie czyscca jest praktycznie niemozliwe. Wszyscy musimy tam trafic - powiadaja. Smiejac sie, mowia "Przyda sie nam, ze tam trafimy " Niestety ! Poniewczasie uswiadomia sobie, jak strasznie ploche byly te slowa. Przez takie fatalistyczne podejscie niejeden czlowiek nie podejmuje zadnych powazniejszych staran w celu unikniecia czyscca ani nawet skrocenia czekajacej go tam kary. Bogu dzieki, ze nie wszyscy postrzegamy to tak mgliscie.
Na dalszych kartkach tej ksiazki postaramy sie wykazac
A) W jaki sposob wszyscy moga skrocic czas swej pokuty czysccowej;
B) I jak moga uniknac trafienia do czyscca.
Stronice te warto bedzie czytac po wielokroc.
Faktem jest, ze ogromna liczba dusz wedruje do czyscca i pozostaje tam przez dlugie lata jedynie dlatego, ze nie powiedziano im, jak moga tego uniknac. Sposoby, ktore tu zalecamy, sa proste, praktyczne i dostepne dla wszystkich. Co wiecej, wykorzystanie tych srodkow, nie nalezacych do bolesnych, dodatkowo posluzy uczynieniu naszego zycia doczesnego swiatobliwym i szczesliwszym i uwolni nas od przesadnego leku przed smiercia, dla wielu wrecz paralizujacego.
Prosimy Ciebie, Drogi Czytelniku, przekaz te ksiazeczke (wiadomosc) wszystkim swoim przyjaciolom. Nie moglbys lepiej sie im przysluzyc.

slowo wstepne

Slowo wstepne

Pan nasz zstapil na ziemie wylacznie po to, by dac nam pelne odkupienie. Przyniosl nam prawo milosci, religie pod kazdym wzgledem odpowiadajaca ludzkim sercom, majaca uczynic nas swietymi i szczesliwymi. Jego przykazania, rady i obietnice, wszystkie tchna pokojem, radoscia, milosierdziem i miloscia. Idea, ze niemal wszyscy z nas beda, mimo to, musieli po smierci spadzic pewien, krotszy lub dluzszy, czas w dotkliwie palacych plomieniach czysccowych, wydaje sie poniekad sprzeczna z tym milosiernym i pelnym milosci planem naszego Boga i Pana. To prawda, ze jestesmy slabi i czestokroc upadamy, ale Bog to sedzia surowy i wymagajacy, ale rownie pewne jest, ze laskawosc i milosc Boza rozciaga sie na wszystkie Jego dziela. Nie mniej oczywiste jest, ze Pan nasz ofiarowal nam az nadto lask i sily, by uchronic nas od grzechu, a takze rozliczne ( i najskuteczniejsze ) sposoby zadoscuczynienia za grzechy, gdybysmy sie nimi splamili.
Wydaje sie, ze wiekszosc katolikow nie zwaza na ten ostatni fakt, a moze niezbyt dobrze go rozumie. Oczywiscie, ci, ktorzy rozmyslnie grzesza i ktorzy nie usiluja naprawic swych bledow, odmawiajac skorzystania z tak cudownych sposobow zadoscuczynienia, ofiarowanych im przez Boga, skazuja siebie na czysciec. Ta niewielka ksiazeczka ma pokazac, jak mozemy uniknac czyscca, odwolujac sie do owych, tak szczodrze danych nam sposobow, a takze dowiesc, iz korzystanie z nich pozostaje w zasiegu kazdego przecietnego chrzescijanina. Pieczolowite odwolywnie sie do tych stronic stanie sie zrodlem ogromnego pocieszenia i dobrodziejstwa dla wszystkich, ktorzy ja przeczytaja. Autor ofiarowuje je milujacemu Sercu Jezusa i prosi Go, by je poblogoslawil.

 
1 , 2